-
Milyen reklám ellen lehet önszabályozás keretében panaszt indítani?
Olyan reklám ellen lehet panaszt tenni, amely a Magyar Reklámetikai Kódex valamely cikkelyét a panaszos szerint a sérti.
-
Önszabályozás keretében ki tehet panaszt?
Fogyasztó és civil szervezet indíthat ún. fogyasztói panaszt, vagy versenytárs vállalat ún. versenytársi panaszt.
-
Hol, és hogyan lehet önszabályozás keretében panaszt tenni?
Levélben az Önszabályozó Reklám Testület címén (1062 Budapest, Andrássy út 61. I. em. 5.), interneten keresztül az ÖRT honlapján található panasz bejelentő kitöltésével:
- fogyasztói panasz indítása: Fogyasztói panasz űrlap
- versenytársi panasz indítása: Versenytársi panasz űrlap
- Hogyan kell társszabályozás keretében panaszt indítani?
-
Bizalmasan kezelik a bejelentő személyét?
Fogyasztói panaszok esetén a panaszos adatait bizalmasan kezeljük, azt a bepanaszoltnak természetesen nem adjuk ki. Versenytársi panaszok esetén a bepanaszolt vállalat tudomást szerez a panaszosról.
-
Névtelen bejelentéssel foglalkoznak?
Nem.
-
Fontos-e, hogy hány panasz érkezik egy reklámra?
Minden panaszt ki kell vizsgálni, és az elbírálás szempontja, hogy a reklám sérti-e a Magyar Reklámetikai Kódexet.
-
Szükséges-e a konkrét reklámot is mellékelni?
Minden olyan információra szükségünk van, amely alapján a konkrét reklámot és annak megjelenésének helyét megismerheti a bizottság. Lehetőség szerint csatolják a konkrét reklámot, és a pontos megjelenés helyét és idejét célszerű megnevezni. Információ nélkül a bizottság nem tud döntés hozni.
-
Miért kell tudni, hol jelent meg a reklám?
Az Etikai Kódex szerint az a reklám, amely egyik médián elfogadható, nem feltétlenül fogadható el egy másikon. Lehet, hogy egy reklám, amely felnőtteknek szóló sajtótermékben elfogadható, nem fogadható el pl. közterületi reklámon, vagy gyermekeknek szóló újságban. Ezért a bizottság e szempontot is figyelembe veszi.
-
Ki dönt a bepanaszolt reklámról?
Reklámetikai bizottság dönt, amelyben független szakértők, valamint a konkrét ügytől független gyakorló reklámszakemberek vesznek részt.
-
Kik azok a független szakértők?
Pszichológus, orvos, közgazdász, általános iskolai igazgató és egyetemi tanár vesz részt szakértőként a döntésekben:
- Babák Sándorné általános iskolai igazgató, közoktatási vezető a XVIII. kerületi, Bókay Árpád Általános iskolában
- Biró György orvos, egyetemi tanár, az OÉTI korábbi főigazgatója, táplálkozás-egészségügyi szakértő
- Breitner Miklós közgazdász, független médiaszakértő, újságírói, televíziós szerkesztői munka után a lapkiadói terület meghatározó egyénisége
- Fábián László mozgóképkultúra és médiaismeret középiskolai tanár, vizuális kommunikáció, dramaturgia és szövegértés témakörre specializálódott oktató
- Harsányi Dávid egyetemi docens, a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán a Marketingkommunikáció specializáció felelőse
- Kerényi Péter pr szakértő, televíziós főszerkesztő, többek között a „Legyen Ön is milliomos”, az „Ország Tesztje” című műsorok főszerkesztője
- Kósa Éva pszichológus, egyetemi tanár, egyik szakterülete a média szerepe a gyermekek fejlődésére
- Pap-Váry Árpád egyetemi docens, a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán a Marketing mesterképzés vezetője
- Pócsik Ilona médiaszakértő, a Médiatudor oktatási program vezetője.
- Both Vilmos online szakértő
- Hámori Ferenc mérnök, közgazdász, távközlési szakértő, korábbi igazgatósági elnök és tag telekommunikációs cégeknél
- Tóth Tihamér a GVH Versenytanácsának volt elnöke, a PPKE docense és dékán-helyettese
- Temesi Ágoston egyetemi tanár, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézetében az élelmiszermarketing diszciplína oktatója.
-
Minden reklámról dönt a bizottság?
Minden reklámot kivizsgálunk, de abban az esetben, ha a panasz hírére a vállalat önként visszavonja, vagy módosít a reklámon, akkor nincs szükség bizottsági határozatra. A panaszok megoldása a cél.
-
Biztos, hogy nem a reklámszakma iránt elfogult döntés születik?
Igen, biztos. A reklámszakma érdeke, hogy etikátlan reklámok ne borzolják a fogyasztókat. Nem jó ugyanis reklámellenes közegben reklámozni a termékeket. Éppen ez a szándék vezette a reklámipart a reklám önszabályozásának létrehozásában.
-
Mi történik a panasszal?
Minden alkalommal értesítjük a reklámozót, ismertetjük a panaszt, és felszólítjuk, hogy fejtse ki álláspontját, mert a bizottság a teljes kép birtokában tud jó döntést hozni. A bizottság ezután hozza meg döntését.
-
Mi történik, ha etikátlannak tartja a bizottság a reklámot?
Abban az esetben, ha még futó (látható) reklámról van szó, felszólítják a reklámozót, hogy módosítsa, vagy különösen súlyos esetben vonja vissza a reklámot. Előfordul, hogy a fogyasztó panasza már egy kampány periódus végén érkezik, ekkor felszólítjuk a reklámozót, hogy legközelebb az adott reklámot, vagy annak kifogásolt elemét a jövőben ne használja.
-
Büntetést is kap az elmarasztalt cég?
Pénzbeli büntetés nincs. A reklám módosítása, vagy visszavonása, súlyosabb esetben a média nyilvánosság amúgy is súlyos büntetés. Nem a pénzszerzés, hanem az etikus reklámok biztosítása a fő cél.
-
Külföldi reklámok ellen is lehet panaszt tenni?
A Reklámetikai Kódex alapján a Magyarországon közzétett reklámokkal kapcsolatban lehet panaszt tenni. Ha külföldről közvetlenül kapott reklámmal kapcsolatban merül fel panasz, akkor az EASA (Európai Reklám Önszabályozó Szervezet) tagjain keresztül a reklámot kibocsátó ország önszabályozó szervezetének küldjük meg a panaszt. Célszerű figyelemmel követni az ÖRT honlapján a Reklámriadó híreit, mert a más országokban ismert „trükkökre” hívjuk fel a figyelmet.