-
Mit jelent a reklámok monitoringja?
Egy termékkategória vagy médiatípus adott időszakban megjelenő valamennyi reklámjának vizsgálata abból a szempontból, hogy a reklámok megfelelnek-e a Reklámetikai Kódex-nek.
-
Miért kell a reklámokat ilyen módon is vizsgálni?
- Az ÖRT az EU Fogyasztóvédelmi biztosának tett nemzetközi vállalásnak megfelően itthon is megvizsgálja utólag a reklámokat
- Ellenőrizzük, hogy a reklámetikai bizottság korábbi döntéseit betartották-e a reklámozók,
- Megismerjük az adott területen található trendeket, és ha szükséges, a Kódex módosítását kezdeményezzük,
- A terület minden reklámozója biztos lehet abban, hogy nemcsak panasz esetén derül fény az esetleges problémákra.
- Adatokat, információt szerzünk arra vonatkozóan, hogy az érintett terület mennyire tartja be a Kódex előírásait.
-
Ki dönti el, hogy mit vizsgálnak?
Az ÖRT éves munkatervében rögzítettük a vizsgálandó területeket. Ezen kívül egy-egy iparág, illetve termékkategória reklámjaival kapcsolatosan felmerülő kérdések esetén is megvizsgáljuk a reklámokat. Az Európai Önszabályozó Szervezet (EASA) tagjaként nemzetközi programokban is részt veszünk.
-
Honnan szerzik meg a reklámokat?
A Kantar Media AdexNet programjának előfizetőjeként interneten keresztül lehet hozzáférni a hazai reklámokhoz. A nemzetközi program keretében pedig nemzetközi médiafigyelő cég adatbazásiában szereplő reklámokat vizsgálunk meg.
-
Hogy történik a monitoring?
Valamennyi összegyűjtött reklámot az ÖRT főtitkára és jogásza megvizsgál, és a kérdéses, problémásnak tartott reklámokról egy szakmai bizottság dönti el, hogy sértik-e a Reklámetikai Kódex-et.
-
Mi történik a monitoring eredményeivel?
A nemzetközi programokban szerzett információt az érintett iparág nemzetközi gyártói szervezetéhez juttatjuk el az EASA-n keresztül. Az érintett cégek európai igazgatói megvizsgálják a nemzeti adatokat és azokat az EU Biztosával ismertetik.
Itthon pedig szakmai fórum keretében megosztjuk az érintettekkel a tapasztalatokat és eredményeket. Probléma esetén felszólítjuk az érintettet a hiba korrigálására. Az ismételt monitoring pedig lehetőséget ad az újabb ellenőrzésre.
-
Van értelme egy ilyen utólagos vizsgálatnak?
A monitoring az önszabályozás másik két tevékenységét – az előzetes véleménykérést és panaszok kezelését – egészíti ki. A reklámipar szeretné meggyőzni a fogyasztókat, hogy közös érdek az etikus reklámok közzététele, és az etikátlan reklámok kiszűrése. Ennek érdekében vállalja fel az ellenőrzés e formáját.